Martijn-98 » Hoofdpagina » Welkom!

Populaire artikelen

Leerkracht: verschillende didactische werkvormen

Leerkracht: verschillende didactische werkvormen

Wanneer je begint te merken dat de leerlingen de lessen minder interessant vinden, kun je ervoor kiezen om een andere didactische werkvorm toe te passen. Leerlingen hebben afwisseling in de lessen nod…
De zeven instructievormen

De zeven instructievormen

Voordat je leerlingen aan de slag kunt zetten, moet je de stof introduceren. Dit kan door middel van een instructie. De leraar legt aan de leerlingen uit wat ze moeten doen of waar de stof over gaat.…
Spelvorm inzetten als didactische werkvorm

Spelvorm inzetten als didactische werkvorm

Als leerkracht ben je soms de lesmethode een beetje zat. Iedere dag weer dezelfde rekenboeken uit de kast trekken wanneer je eigenlijk zin hebt in wat nieuws. Vaak worden spellen gedaan als afwisselin…
Leerkracht basisonderwijs: Goede lesvoorbereiding

Leerkracht basisonderwijs: Goede lesvoorbereiding

Een goede les geven is niet gemakkelijk. Je moet rekening houden met verschillende interne- en externe ruis. De leerlingen kunnen onrustig zijn door de warmte, plotseling moet een leerling overgeven o…
Landbouw: Verschillende soorten en vormen

Landbouw: Verschillende soorten en vormen

Onze aardappels, sperziebonen en appels groeien niet vanzelf. Daarvoor is landbouw nodig, deze techniek wordt al sinds de prehistorie gebruikt. Tegenwoordig gaat veel machinaal en in massaproductie. O…
Methodisch begeleiden als leerkracht

Methodisch begeleiden als leerkracht

Wanneer je een doel wilt bereiken, dan doe je dat volgens een bepaalde methode. Je doet het volgens een weldoordacht, vaststaand stappenplan. In dit stappenplan ga jij werken naar een vooraf gesteld d…
De sociaal-affectieve ontwikkeling van een kind

De sociaal-affectieve ontwikkeling van een kind

Vanaf de geboorte, begint de ontwikkeling van het affectieve gebied. Stap voor stap vorm het kind tot wie hij later zal zijn op sociaal en emotioneel vlak. Iedere leeftijdsfase heeft zijn eigen ontwik…
Opdrachtvorm inzetten als didactische werkvorm

Opdrachtvorm inzetten als didactische werkvorm

Lessen kun je op verschillende manieren geven, bijvoorbeeld door uitleg te geven, een spel te spelen, maar ook door een opdracht te geven aan leerlingen. De opdrachtvorm is de meest gegeven didactisch…
Het proces van zaadje tot boom

Het proces van zaadje tot boom

Bomen zijn anders dan andere planten. Ze hebben in principe hetzelfde bouwplan als dat van andere zaadplanten, maar deze planten hebben het privilege om hoger te groeien dan de rest van het plantenrij…
Doelen stellen in het onderwijs

Doelen stellen in het onderwijs

In het leerlingvolgsysteem staan leerdoelen die de leerlingen moeten halen. Door middel van lessen en activiteiten probeert de leerkracht deze doelen te behalen met de kinderen. Een voor een worden ze…